Navigation
Supportsider
Senest Online
helmuth 3 Dage
makronen 2 Uger
gittedl 2 Uger
flj 3 Uger
ejvindh 3 Uger
afoster 3 Uger
HenningS 5 Uger
Niller 5 Uger
wholle11 Uger
Henrik Bendtsen13 Uger
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 182
Nyeste bruger: Michael Mogensen
Se indlæg
 Udskriv debat
æøå vises ikke
Exxtreme
Hejsa

Jeg er ved at opsætte et website for en ven, men jeg har problemer med æøÃ….
Websitet ligger hos hostinger.dk på en gratis subdomain installation indtil videre.

Jeg har prøvet alt muligt, men jeg har ikke haft held til at løse problemerne.

Hvis der på en side står noget tekst hvor der indgår æøå, så fjernes teksten simpelthen fra og med bogstavet. Hvis jeg f.eks. laver en brugeroprettet side og skriver "Jeg har en sød hund", så vil der kun stå "Jeg har en s" fordi alt andet fjernes...
Det er det samme i administrations interfacet, hvor der under hvert ikon står en tekst der beskriver funktionen, der mangler noget af teksten også, f.eks. under fanen Opsætning, der har vi ikonerne (øverste række fra venstre mod højre):
Brugerhåndtering -> Debatopsætning -> Diverse -> Downloads... Men hos mig står der:
Brugerh -> Debatops -> Diverse -> Downloads... Altså klippes der også her i teksten...

Hvad er det der sker og hvordan kan jeg fikse det? Smile

flj
Det sker for mange. Generelt er problemet, at der ikke er overensstemmelse mellem tegnsæt i databaser, filer, opsætning hos host, og opsætning i php-fusion. Det er en noget forenklet forklaring, for det ER kompliceret, og der er mange muligheder.

Den rigtige løsning er efter min opfattelse, at ALT skal være UTF-8. Men der kan være langt derhen, så ofter vælger folk et quickfix, som fx det i #61.

Til at begynde med kunne du komme med et link til siden - uden det er det helt umuligt at være mere specifik.

Exxtreme

flj skrev:

Det sker for mange. Generelt er problemet, at der ikke er overensstemmelse mellem tegnsæt i databaser, filer, opsætning hos host, og opsætning i php-fusion. Det er en noget forenklet forklaring, for det ER kompliceret, og der er mange muligheder.

Den rigtige løsning er efter min opfattelse, at ALT skal være UTF-8. Men der kan være langt derhen, så ofter vælger folk et quickfix, som fx det i #61.

Til at begynde med kunne du komme med et link til siden - uden det er det helt umuligt at være mere specifik.
Jeg har nemlig prøvet de ting der foreslåes her i tråden, samt at prøve med ISO-8859-4 og ISO-8859-10 der begge også har æøå, men uden held...

Siden er volbeatmuseum.16mb.com

Har du nogle forslag til hvad jeg kan prøve?

Exxtreme
Nu har jeg på anbefaling konverteret samtlige filer til UTF-8 (uden BOM) format med værktøjet UFTCast Express... Det har ikke afhjulpet problemet, faktisk har jeg opdaget et enkelt sted hvor der før ikke var fejl (fanen "Opsætning") der nu hedder: "Opsætning"...

Jeg har i .htaccess skrevet følgende: AddDefaultCharset UTF-8
og i headers.php skrevet følgende: header('Content-Type: text/html; charset=utf-8'Wink;

Hvad kan jeg nu prøve? Det irriterer mig godt nok...

flj
Er der ikke fixet nu? Synes http://volbeatmuseum.16mb.com/news.ph...readmore=1 ser fin ud her hos mig.

Exxtreme

flj skrev:

Er der ikke fixet nu? Synes http://volbeatmuseum.16mb.com/news.ph...readmore=1 ser fin ud her hos mig.
Den side virker fint nok, det er de sider phpfusion "selv laver" der ikke viser æøÃ… korrekt...

Se billedet af kontrolpanelet så du kan se hvad jeg mener
Exxtreme tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Exxtreme
Kan det være noget i SQL databasen? Jeg ved sgu snart ikke hvad jeg kan gøre...

flj
Prøv at kigge i sprogfilerne, og udskift fx "å" med "å'. Start med at prøve om det virker et sted.

Exxtreme

flj skrev:

Prøv at kigge i sprogfilerne, og udskift fx "å" med "å'. Start med at prøve om det virker et sted.
Ja det virker, men det vil jeg helst undgå, da det jo ikke rigtigt løser problemet...

Exxtreme
Nå nu har jeg løst noget af problemet ved at sidde og konvertere hver eneste fil i den danske locale mappe til utf-8 i Notepad++, for derefter at erstatte samtlige danske tegn i filerne til æøå...
Det var dog ikke nok, så jeg gennemgik lige samtlige filer igen og tilføjede:
header('Content-type: text/html; charset=utf-8'Wink;
Til alle filerne...

Nu er det meste løst, men der er stadig navnebeskrivelserne til ikonerne i kontrolpanelet, hvor der bliver skåret i navnet inden æøå... Se vedhæftningen

Hvordan løser jeg lige det? Nu har jeg jo været samtlige locale filer igennem...
Exxtreme tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Exxtreme
Jeg kan ikke finde den/de filer hvor navnene under ikonerne i administrationen er lagret, så jeg kan prøve at ændre dem... Nogen der kan hjælpe?

Thai-dk

Exxtreme skrev:

Jeg kan ikke finde den/de filer hvor navnene under ikonerne i administrationen er lagret, så jeg kan prøve at ændre dem... Nogen der kan hjælpe?

mit gæt er :

gå ind her her: administration/images for at se om navnene er stavet korrekt under ikonerne det tror jeg nemlig ikke de er

http://www.thai-dk.dk
Exxtreme

Thai-dk skrev:

Exxtreme skrev:

mit gæt er :

gå ind her her: administration/images for at se om navnene er stavet korrekt under ikonerne det tror jeg nemlig ikke de er
Jeg er ikke med på hvad du mener at nogle billeders filnavne skulle kunne ændre administrationens navne?

Thai-dk

Exxtreme skrev:

Thai-dk skrev:

Exxtreme skrev:

mit gæt er :

Jeg er ikke med på hvad du mener at nogle billeders filnavne skulle kunne ændre administrationens navne?

efter at have kigget mine filer igennem beklager jeg, det var et dårlig gæt

http://www.thai-dk.dk
MTeis
På en anden af mine sider har jeg brugt Jans indlæg #2 vedr. en linie i Maincore, og det hjalp på de manglende æøå ;o)
venligste hilsner
MTeis

www.e28.dk
inga
Har også et bøvl med one com, nu gider jeg ikke mere, er der nogen der kender en udbyder hvor det bare virker med fusion 7

www.ulkeboel.dk
HenningS
Jeg kan oplyse at det ser ud til at der igen skal gang i kodning på one.com sider, jeg har længe kørt med disse rettelser og det har virket, men inden for de sidste fjorten dage - kan æøå ikke læses på f.eks www.landsklubtaxa.dk

Har tilskrevet one.com for at høre hvilke ændringer der er lavet, kan se at siden køre på Webserver software, Apache,
PHP version, 5.6.30

Kan også se at hvis man opgrader til version 7.1.00 vil siden ikke fungere. Så One.com burde fortælle om deres ændringer.
Henning

inga
Det antydes hos diverse udbydere fusion 7 er et aldrende cms der måske burde være opdateret til et nyt.
Vi kan så glæde os til fusion 9, det virker også på PHP version 7,1

www.ulkeboel.dk
flj
Det er rigtigt PHP-Fusion ikke er det nyeste system.

Problemerne stammer imidlertid ikke derfra. Historisk bruger/brugte de fleste sider ISO-8859-1/latin1. Det gælder også PHP-fusion. I PHP version 5.6 PHP er default_charset i php.ini ændret fra "empty" to UTF-8. Derved blev det pludselig UTF-8, der var default.

I takt med at web-hotellerne har opgraderet til PHP v5.6, har det skabt problemer. Hvis man kan "nedgradere" til 5.4 eller 5.5 vil det som regel løse problemerne. Der er også andre måder at løse det på, men det med enconding og charset's er ret komplekst, og det er ikke altid, det lykkes.

Min påstand er, at langt størsteparten af problemerne skyldes den ene ting. Se fx #80 i denne lange tråd, der er et eksempel herpå.

HenningS
Lige en opsummering, One.com er ved at undersøge fejl på mine portaler. de har skrevet til mig at det var dem som skal tilrette fejlen...

denne blot til orientering.
Henning

flj
Du kan ikke selv vælge PHP 5.5? Det vil nok løe problemet.

Spring til debat: